Meditacija – Šta, kako i zašto?

Meditacija – Šta, kako i zašto?

Je li meditacija religiozna praksa i ima li naučno uporište i koristi? Zašto meditirati i gdje početi? Je li Schumannova rezonanca grunge bend iz dijaspore i kakve veze ima sa meditacijom, te utičemo li na svoje zdravlje i na okolinu meditacijom?

Mozak je jedan divan organ, koji je toliko čudnovat i sjajan da je zapravo jedini organ koji je sam sebi odredio ime. Kažu da bi, kada bi naš mozak mogao shvatiti kako funkcioniše, bio toliko kompleksan da u tom slučaju ne bi ni sam mogao shvatiti kako funkcioniše. Šaljive paradokse na stranu, sama kompleksna obrada informacija može biti njegov hubris koji se manifestira svakakvim pretjeranim razmišljanjima i preprekama u životu. Mozak je odličan sluga, ali užasan gospodar. Može li meditacija smiriti te zupčanike u glavi, i je li koristan alat za duhovni rast?

Cilj meditacije nije da upravljamo svojim mislima, nego da mislima ne dozvolimo da upravljaju nama.”

Od umanjivanja simptoma PTSP-a, depresije i anksioznosti do rješavanja problema sa krvnim pritiskom, probavom, fibromialgijom i brojnih drugih prijavljenih efekata, meditacija može imati i mistična svojstva koja bi naš divni mozak ponekad smatrao i nadnaravnim. Prije nego što počnemo sa hokus pokusom, spomenimo par naučnih pristupa meditaciji. Postoje hiljade i hiljade studija koje su pokazale pozitivan efekt meditacije na mentalno i fizičko zdravlje, i u svakom slučaju vas pozivam da sami istražite, te da ne uzimate ovaj tekst kao jednu nametnutu izvornu istinu. 

Mozak ima dva načina rada: uski fokus i raspršeni fokus. Prvi način je kada smo koncentrirani na nešto, dok je drugi ono što bismo nazvali opuštenim načinom rada, gdje igla kompasa nije usmjerena u jednu tačku. Metodom koja se zove elektroencefalograf (EEG) možemo mjeriti električnu moždanu aktivnost i moždane talase koje možemo generalno svrstati u pet kategorija. Napomenuo bih da tačan frekventni opseg ne uzimate kao najprecizniji, jer sam na više izvora našao brojeve koji se razlikuju u 1 Hz, ali služe za okvirnu predstavu opsega talasa.

Alfa – Alfa stanje je stanje kada smo smireni, kreativni, opušteni i intuitivni, te se umjesto na vanjski svijet fokusiramo na unutrašnji. 

Alfa talasi 8 – 12 Hz

Beta – Većinu našeg budnog i svjesnog stanja provedemo u beta stanju, a i samo beta stanje se dijeli na stanje nižeg, srednjeg i višeg opsega.

Niži opseg je stanje gdje ne percipiramo prijetnje u vanjskom svijetu i relativno smo opušteni, ali smo i dalje svjesni svog tijela u vremenu i prostoru, kao npr. kada čitate, slušate predavanje ili pazite dijete usljed prijateljskog razgovora sa poznanikom.

Srednji opseg je malo uzbuđenije stanje, kao prilikom upoznavanja sa grupom ljudi, gdje moramo zapamtiti svačije ime (iako većina nas zapamti samo svoje).

Visoki opseg je stanje iznimnog stresa. Kada smo u bilo kakvom modusu emocija preživljavanja poput bijesa, patnje, tuge, anksioznosti, frustracije, stanja pozornosti, u ovom smo stanju.

Beta talasi 12 – 38 Hz

Theta – Theta stanje je frekvencija kad je mozak i dalje budan, ali tijelo tone u san. Može se postići i tokom dubljih meditativnih stanja.

Theta talasi 3 – 8 Hz

Delta – Stanje dubokog sna, ali se također može postići meditacijom.

Delta talasi 0.5 – 3 Hz

Gamma – Stanje hipersvjesnosti i apsolutnog fokusa. Inače se pojavljuje pri internom nadražaju mozga, i zna biti od iznimne važnosti u izvanrednim sportskim performansama, muzici i učenju.

Gamma talasi 38 – 42 Hz

Preporučio bih vam knjigu Becoming Supernatural od doktora Joe Dispenza-e (Džo Dispenca – Ostvarite svoj neograničeni potencijal), gdje možete vidjeti kako granica između mističnog i naučnog možda i nije toliko velika. U knjizi imate nekoliko primjera, istraživanja i mjerenja uticaja meditacije u saradnji sa HeartMath Institutom, te lično znam neke ljude koji su postigli divne rezultate savjetima iz knjige. Nemam nikakvu proviziju od toga hoćete li tu knjigu uzeti ili ne, pa sami procijenite je li vam knjiga od pomoći. Ako želite malo “neuroznanstveniji” pogled na to, preporučio bih vam da istražite Sam Harris-a, koji ujedno ima i doktorat iz tog polja, ili ako tome želite da pristupite sa kreativnije strane, poslušajte Edu Maajku i no sikiriki postignite uz meditaciju i reiki.

Efekt meditacije na zdravlje

Ako nam je haos u glavi, haos nam je i u tijelu i u životu, a mislim da ste i sami svjesni koliko vremena provedete u visokom beta stanju moždanih talasa. Sigurno ste čuli za takozvani fight or flight response, fiziološki odbrambeni mehanizam tijela gdje se, prilikom percipiranja opasnosti, tijelo priprema za jednu od dvije varijante – borbu (fight) ili bježanje (flight). Tokom ranijih dana razvoja, služio nam je odlično, gdje bi, pri opažanju divlje zvijeri, npr. vuka, autonomni nervni sistem sa parasimpatetičkog (odmor, oporavljanje, varenje hrane) preusmjerio fokus na simpatetički sistem, te iz stanja homeostaze preusmjerio energiju i snagu na periferne sisteme, kako bismo bili snažniji za odbranu ili brži za bježanje. Kada izbjegnemo tu opasnost i vratimo se nazad u sklonište, parasimpatetički sistem preuzme, otkucaji srca se uspore, pa se u normalu vrati funkcija varenja, kao i ostale funkcije koje su potrebne za harmoniju i normalan rad organizma. Jedan odličan sistem, ali je ujedno i dvosjekli mač u današnjem modernom dobu.

“Šta se tripuješ? Neću ti ništa.”

Zamislite svoj prosječni nervozni dan. Niste ni otvorili oči, a već ga mrzite. Perete zube i brinete se o tome šta ćete reći na sastanku, pa ste dodatno nervozni i zbog toga što muž ili žena nisu pročitali vaše misli i uradili nešto što vi mislite da je ispravno. Nakon brzog nezdravog doručka, iznervirano uđete u vaš automobil, gdje se još više nervirate i ljutite zbog saobraćaja, a o situacijama na poslu nećemo ni pričati. Ukratko, vaše tijelo cijeli dan misli da vas taj vuk napada. Vjerovatno ste više puta za nekoga čuli ili pretpostavili da je obolio od stresa. Jedan primjer koji mi je odlično dočarao kako organizam funkcionira u ovom modusu je taj da samo zamislimo državu koja je 99% sredstava uložila u vojsku, a da skoro ništa nema za zdravstvo, školstvo i ostale sektore.

Meditacija nam pomaže da taj haos dovedemo u harmoniju, da shvatimo kako mi nismo te misli, te da se vratimo u sadašnji trenutak i mjenjač konačno izbacimo iz brzine beta talasa. Tijelo u stanju homeostaze može efikasnije da se liječi, za razliku od borbenog odbrambenog stava gdje liječenje i nije neka opcija. Pored toga, lakše nam je i programirati um i tijelo jer smo skloniji tome u alfa stanju. Čak i reklame funkcioniraju tako, pa jednim vidom hipnoze ubace distrakciju svjesnom dijelu mozga i njegovim inhibitorima, te preskoče analitički um i direktno programiraju podsvjesni, što daje jednu dodatnu simpatičnu nijansu terminu TV program.

Energetski ugao

Sa duhovnog aspekta, meditacija se preporučuje svima koji planiraju da dignu svoj energetski, odnosno duhovni nivo i razinu svijesti. Osnovno je oruđe za smirivanje pretjerano analitičkog uma, i pomaže da se očistimo od svih nižih energetskih tereta. Siddhartha Gautama, poznatiji kao Buda (titula onoga koji je postigao prosvjetljenje), je postigao prosvjetljenje meditiranjem pored Bodhi drveta. Kada su ga upitali šta je dobio meditacijom, Buda je navodno odgovorio:

“Ništa, ali da vam kažem šta sam izgubio: bijes, anksioznost, depresiju, nesigurnost, i strah od starosti i smrti.”

Postoje određene stigme prema meditaciji u nekim sistemima koji propagiraju kontrolu nad masama, gdje bi meditaciju nazvali sebičnom ili čak nečim “demonskim.” Sami prosudite je li meditacija nešto loše ili je korisno sredstvo za vas, ali razmislite zašto bi to neko potencijalno branio. Meditacija diže razinu svijesti, oslobađa od okova poput straha i krivice, te širi vidike i samim tim čini osobu manje sklonom manipulacijama i kontroliranjem. Ako nam meditacija pomogne da postanemo smireniji, sposobniji, korisniji i bolji prema sebi i prema drugima, ja lično ne vidim ništa sebično u tome.

S druge strane, tokom meditacije se zna desiti da neprijatne emocije koje smo čitav život gutali i potiskivali krenu da izlaze na površinu, pa ljudi prvo pomisle da ih napadaju neki tamni entiteti, dok su te emocije zapravo dio njih samih od kog su bježali čitav život. Tu su i strah od nepoznatog i iluzija separacije, pa sve što nije stavljeno u “našu” kutiju, predstavlja “njihovo“, i samim tim nešto loše. U svakom slučaju, treba poštovati i uvažiti svačiji stav i mišljenje, pa ako neko ne želi da meditira, dobra stvar je da ga niko ne tjera.

Služi li meditacija samo za ličnu dobit, ili može biti od koristi i okolini?

Vjerovatno ste nekoliko puta na filmu ili nekom drugom mediju vidjeli kako grupa monaha ili simpatične ćelave djece meditira za mir u svijetu. Ako oni meditiraju toliko, zašto mir već nije standard? To je malo komplikovanija tema, i o kreiranju realnosti, te o teorijama vezanim za to šta je zapravo ta famozna realnost sačinjena od 3D varijanti pixela koje nazivamo atomima ćemo vjerovatno pisati u posebnoj temi, ali spomenut ćemo određene značajne slučajnosti vezane za učinak meditacije na mir.

Brojna mirovna okupljanja su održana i mjerena do danas, ali počnimo sa primjerom lebanonskog mirovnog projekta (Lebanon Peace Project – link). Naime, u augustu i septembru 1983. godine, okupljena je grupa meditatora u Jeruzalemu kako bi se testirao efekt zračenja energije mira na zaraćenu okolinu. Tokom dvomjesečne studije i mjerenja, pokazalo se da je tokom dana gdje je bila najveća koncentracija meditacija došlo do smanjenja broja poginulih u ratu za nevjerovatnih 76%. Ovaj eksperiment se u sljedeće dvije godine ponovio sedam puta, i pokazao je skoro identične rezultate. Na ovom i na ostalim brojnim mirovnim okupljanjima ovog tipa su zabilježeni i brojni drugi efekti, poput ekonomskog rasta i smanjene stope kriminala, požara, automobilskih nesreća, i terorizma.

Da se energije više frekvencije poput ljubavi i suosjećanja mogu uspješno kombinirati sa čistim namjerama poput mira i koherencije, pokazala je i jedna od najvećih studija vezanih za mirovna okupljanja na zapadnoj hemisferi. Trust mozgova RAND korporacije formirao je grupu od 8.000 ljudi koji su iskusni u meditaciji, u namjeri da se fokusiraju na mir i sklad u periodima između 1983. i 1985. Statistički govoreći, stopa terorizma na svjetskoj razini je opala za 72%. Postoje brojni drugi slučajevi gdje bi grupe fokusirane na mir i sklad uticale na sam sklad okoline, ali vjerujem da već okvirno imate predstavu.

Elektromagnetna smo bića, i svi smo povezani određenim energetskim nitima, a jedan od meni lično najdražih primjera je sljedeći. Jedna od globalnih masovnih meditacija, organizirana 5.4.2020., je bila jedno predivno iskustvo. Osjetila se neopisivo moćna energija, a pokazala je i jedan kvantificiran rezultat. Schumannova rezonanca Zemlje (takozvani puls Zemlje, čija je prirodna frekvencija 7.83 Hz) je tokom tog dana pokazala sljedeća mjerenja:

Schumannova rezonanca na dan globalne meditacije, 5.4.2020.

Mistični hokus pokus

Tokom aktiviranja epifize (pineal gland), koje se može desiti i tokom meditacije, može doći do lučenja dimetiltriptamina (DMT), takozvane “duhovne molekule” koja se inače može unijeti i konzumiranjem određenih psihoaktivnih supstanci. Brojni ljudi su doživjeli nevjerovatna mistična iskustva, gdje bi osjetili tu povezanost sa višim izvorom postojanja, dobili određene vizije ili premotani film cijelog svog života, komunicirali sa višim dimenzijama, aktivirali određene sposobnosti, ili imali vantjelesna iskustva poput astralne projekcije. Lista je pozamašna, i svako ima svoje individualno iskustvo, ali ne dozvolite da vas ovo uplaši ili čak stvori nerealna očekivanja. Svako dobije ono što treba da dobije, kada to treba da dobije.

Jedna od opšteprisutnijih životnih lekcija leži baš u tome da otpustimo očekivanja. Inače, što više očekujemo, manje dobijemo, a važi i za suprotno. Tako se zna desiti da doživimo određeno magično iskustvo, i onako full nahajpani poletimo da meditiramo u nadi da ćemo ga doživjeti, i tup – razočarenje! To naravno ne znači da ne trebamo očekivati uopšte, jer ipak, budimo realni, i ja pišem ovaj članak sa određenim očekivanjem da će ga neko pročitati. Stvar je u tome da ne prionemo na to očekivanje i sebi u glavu utuvimo da samo tako mora biti, jer baš tada znamo dobiti dokaz da ne mora. Potrebu za kontrolom trebamo prepustiti višem aspektu sebe (o čemu čemo detaljnije pričati) i samo se prepustiti životnoj avanturi, odnosno, što bi u narodu rekli: go with the flow.

Kako meditirati?

“Muljevita voda se najbolje čisti tako što je ostavite na miru.” – Alan Watts

Postoji više tipova meditacije, ali jedan od meni divnijih opisa meditacije je sljedeći: meditacija je jedan svjesni udah i izdah. Ukratko: bitno je da sjednete uspravno i stišate um. Ne mora to biti lotus pozicija, nego je sasvim OK sjediti u udobnoj fotelji i meditirati. Umirite se, opuštajte redom dijelove tijela i fokusirajte se na sporije i dublje disanje. Ako misli krenu navirati, to je sasvim OK, posmatrajte i njih kao oblak koji samo prolazi nebom vašeg uma i vratite se u sadašnji trenutak. Ako list krene padati u vodu, ne vrijedi vam “gavljati” kroz nju da ga stignete i spriječite. Samim tim ćete napraviti puno više valova nego što bi to napravio sam list.

Ako vam je prva reakcija na ovo “ma ne znam ja meditirati!” onda je to odličan znak da počnete! Ego se voli čupati i ubacivati izgovore, pogotovo kada mu je klimavo pod nogama, a svako zna meditirati, samo je nečiji ego nemirniji. Možete li dugo ostajati sami sa sobom? Godi li vam tišina bez da imate potrebu za nekom distrakcijom? Zašto ne? To su odlični indikatori da počnete meditirati i upoznate se malo bolje sa osobom koja najbolje zna vašu životnu priču – sa vama samima. Probajte u dnevnu rutinu ubaciti barem nekih 15-20 minuta meditacije na dan, i sami vidjeti ima li opipljiv doprinos vašem životu. Preporučljivo bi bilo započeti dan meditacijom i tako ga isprogramirati.

“Trebaš meditirati barem 20 minuta svaki dan, osim ako si previše zauzet; tada to trebaš povećati na 1 sat.” – Stara Zen poslovica

Za početak bih vam preporučio da radite vođene meditacije, kojih ima jedan mali milion. Vođene meditacije su super jer tu niste osuđeni da budete u tišini i samim mislima, nego pratite instrukcije, pa mozak koliko-toliko ima neku preokupaciju. Uvijek imajte na umu da, kada mozak krene da “zvjerla”, možete da se fokusirate na svjesno disanje, jer kad razmišljate o tome kako dišete, ne razmišljate o situaciji kad ste uflekani hodali po gradu. Probajte u tražilicu ukucati “guided meditation” ili “vođena meditacija” i pustite intuiciju da vas vodi do one prave.

Ako znate engleski jezik, lična preporuka su meditacije dr. Joe Dispenza-e (plaćene) ili Steve Nobel-a (besplatne na Youtube-u), ali ako se prije niste susretali sa meditiranjem, možda je pametnije da započnemo sa baby koracima, pošto neke od njihovih meditacija znaju biti totalno next level. Meditacija koja je obilježila početak mog duhovnog buđenja je Bob Proctor-ova Abundance meditation, i dan danas ima posebno mjesto u mom srcu. Topla preporuka za vođenu meditaciju na našem jeziku bi bila ova, a pored same meditacije, preporučio bih vam i ostatak sadržaja na tom kanalu, jer je Srđan jedno divno biće puno znanja. Možemo pisati do sutra o načinima meditacije, samoj njenoj koristi i efektima, ali dva najbitnija koraka koje možete učiniti su:

  1. Počni
  2. Nemoj stati

OK je i što ste na prvu vjerovatno pogrešno pročitali drugi korak, ali da rezimiramo. U suštini, ako se želite posvetiti radu na sebi, meditacija je odličan alat. Ako se želite bolje spoznati, idealan je alat. Ako želite biti smireniji i zdraviji, mnogo je koristan alat. Ne treba vam ništa osim volje, discipline i stava da ste jači od tog glasića u glavi koji uporno govori da ne možete. Ako vi taj glasić slušate, ko je taj što priča? Pokažite mu ko je glavni, i da vam je stalo do rada na sebi, jer, što bi divni Lao Tzu rekao:

“Put od hiljadu milja počinje sa prvim korakom.”

0 0 glas
Ocjena članka
Subscribe
Notify of
guest
0 Komentari
Inline Feedbacks
Pogledaj sve komentare